کارتن-سازی

چگونه آب و هوا بر کاغذ و مقوا در بسته بندی تأثیر می گذارد

آیا تا به حال جعبه ها را برای هفته ها زیر نور خورشید گذاشته اید و متوجه تغییر رنگ آن شده اید؟ یا آیا تا به حال دیده اید که چگونه کاغذ یا مقوای شما هنگام تماس با رطوبت می تواند کدر شود؟ من مطمئن هستم که همه در شرایطی قرار گرفته اند که یک جعبه مقوایی دریافت کرده اند که زیر باران بوده یا خیس شده و به سختی به هم چسبیده است. این مسئله همیشه جز یکی از چالش های شرکت های کارتن سازی بوده است.

واقعیت این است که جعبه های کاغذی و مقوایی به راحتی تحت تأثیر شرایط جوی مختلف قرار می گیرند و تأثیر می پذیرند این تأثیرات منحصر به باران نیست ، بلکه گرما و رطوبت  هم نیز میتواند تأثیر بگذارد. هنگامی که مقوا با محیطی که امکان رشد رطوبت و باکتری را دارد تماس پیدا کند ، هم ساختار فیزیکی و هم چسب نگهدارنده مقوا آسیب می بینند. این به طور طبیعی بر ظاهر ، کیفیت مواد بسته بندی شما و همچنین استحکام آن در سطح ساختاری تأثیر می گذارد.

این پست بر چگونگی تأثیر بسته بندی کاغذ و مقوا از تغییرات ایجاد شده در رطوبت بالا ، محیط های سرد و خشک و همچنین قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید تمرکز می کند.

 

رطوبت چگونه روی مقوا تأثیر می گذارد

سطوح بالای رطوبت منجر به رطوبت داخلی مقوا می شود و این تأثیر مستقیمی بر استحکام جعبه های چندلایه مانند کارتن های پستی  یا کارتن های اسباب کشی دارد.

چرا این اتفاق می افتد؟ از آنجا که از الیاف چوب در ایجاد جعبه های مقوایی استفاده می شود ، تخلخل طبیعی چوب برای جذب رطوبت هنگام انجام تعرق حتی پس از کل عملیات شیمیایی و تولید مقوا همچنان وجود دارد و این امر باعث می شود مقوا به طور طبیعی بتواند رطوبت را در سطح بالایی جذب کند.

رطوبت روی مقوا

 سطح رطوبت در مناطق نزدیک به آب های گرم تر بیشتر است. مناطقی مانند چین ، آسیای جنوب شرقی و شرق ایالات متحده از جمله مناطقی هستند که دارای رطوبت بالا هستند. این نشان می دهد که رطوبت هوا بیشتر است و ساختار مقوا را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. با وجود رطوبت زیاد در مقوا ، نه تنها یکپارچگی ساختاری به خطر می افتد ، بلکه توانایی خشک شدن رنگ ها و جوهرها نیز کاهش می یابد زیرا در هنگام تماس با رطوبت ویسکوزیته  افزایش می یابد.

شرکت های کارتن سازی هنگام تولید جعبه های مقوایی باید میزان رطوبت را بررسی نمایند زیرا رطوبت هنگام کارتن سازی به دلیل مفاهیمی مانند رطوبت نسبی (RH) و استحکام انباشته اهمیت دارد. رطوبت نسبی با رطوبت معمولی متفاوت است زیرا میزان رطوبت هوا نسبت به میزان طبیعی آن در هوا است. با 50 درصد RH ، قدرت انباشتن مقوا به 80 درصد از اصل آن کاهش می یابد. این امر باعث می شود زمان تابستان برای نگهداری بسته بندی و تحویل بسیار سخت باشد ، زیرا رطوبت هوا در این زمان بیشترین است. معمولاً راه حلی که اکثر مردم برای مقابله با این رطوبت استفاده می کنند ، قرار دادن کیسه های خشک کننده در داخل جعبه ها برای حذف رطوبت است.

بیشتر بخوانید:   انواع جعبه لمینتی و کاربرد آن
رطوبت روی مقوا2

کارتن سازی و بسته بندی در رطوبت بالا

هنگامی که سطح رطوبت زیاد است ، این بدان معناست که زمان بیشتری برای خشک کردن جعبه های چندلایه اختصاص داده می شود. با عجله در این فرآیند ، چسب یا جوهر ممکن است کاملاً خشک نشوند ، که می تواند باعث شود مواد مقوایی شبیه به نحوه نگهداری آب و رطوبت در اسفنج ظاهر شود.

اگر در طول سال که میزان رطوبت هوا بیشتر است ، کارتن بسته بندی را از شرکت های کارتن سازی سفارش می دهید ، باید چند روز اضافی در زمان تولید درنظر بگیرید تا اجازه دهید جعبه ها به درستی خشک شوند.

رطوبت روی مقوا3

چگونه آب و هوای سرد و خشک بر مقوا تأثیر می گذارد

مورد بعدی که باید از آن آگاه باشید نحوه واکنش مقوا در هوای سرد و خشک ، برخلاف هوای گرم و مرطوب است. به طور کلی ، با افزایش دما ، مقوا فشرده سازی و استحکام خود را از دست می دهد. از طرف دیگر ، نگرانی اصلی در مورد مقوا در آب و هوای خشک و سرد این است که مواد خود شکننده تر و مستعد ترک خوردگی و پارگی کاغذ یا مقوا هستند.

هنگامی که مقوا برای مدت طولانی در شرایط بسیار خشک نگهداری می شود ، کمبود شدید رطوبت باعث می شود مقوا شبیه اسفنجی باشد که تمام آب آن خارج شده است. بسیار سفت و شکننده می شود ، به این معنی که بدون خطر پاره شدن یا ترک خوردن کاغذ ، جمع کردن جعبه ها سخت تر می شود.

به عنوان مثال ، هنگام تا زدن جعبه های تاشو ، خطوط نقطه چین در امتداد خطوط تا می تواند به دلیل خشک شدن تکه مقوا منجر به ترک خوردن مقوا شود. اگر با چاپگرهای افست تولید شوند ، ترک ها روی چاپ بیشتر نمایان می شوند ، زیرا از لایه ای جدا از مقوا تشکیل شده اند.

برای کاهش بیشتر احتمال پارگی و ترک ، به ویژه در آب و هوای خشک ، از روکش لمینت استفاده کنید. لمینت از یک لایه نازک پلاستیکی تشکیل شده است و از مقوا بسیار محافظت می کند زیرا به عنوان مهر و موم عمل می کند. اگر نگران سازگاری با محیط زیست هستید ، لمینیت زیست تخریب پذیر را انتخاب کنید!

در نهایت ، اگر در مناطق خشک زندگی می کنید ، بهترین راه حل این است که از لمینیت به عنوان وسیله ای برای جلوگیری از پارگی یا ترک در بسته بندی چاپی خود استفاده کنید زیرا به عنوان یک سد محافظ بین جعبه اصلی و رطوبت یا خشکی عمل می کند.

بیشتر بخوانید:   مهمترین ویژگی جعبه های هدیه آماده و پذیرایی
اب و هوای سردخشک

چگونه نور مستقیم خورشید بر مقوا و بسته بندی تأثیر می گذارد

به طور کلی ، بسته بندی در معرض نور مستقیم خورشید عمدتا بر دمای داخلی جعبه و همچنین رنگ هایی که چاپ می شوند تأثیر می گذارد. در هر دو مورد ، قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید می تواند منجر به آسیب به ساختار فیزیکی جعبه و همچنین محو شدن رنگ ها شود. این به عنوان تجزیه نوری شناخته می شود و نور ماوراء بنفش در داخل نور خورشید وجود دارد. برخی از رنگ ها بیشتر مستعد تجزیه نوری هستند ، به ویژه رنگ های ارگانیک. معضل این است که در عصر حاضر ، ترجیح شرکت های کارتن سازی و هم چنین مشتری به رنگ های ارگانیک و دارای یک فرایند پایدار سازگارتر با محیط زیست بیشتر است ، اما نکته منفی این است که داشتن جوهرها و رنگ های کاملا طبیعی امکان تجزیه نوری آسان تری را فراهم می کند.

ما برای همه بسته بندی های خود از جوهر بر پایه  soy استفاده می کنیم ، در حالی که خشک شدن آن کمی بیشتر طول می کشد ، بزرگترین مزیت جوهر بر پایه soy این است که در مقایسه با دیگر جوهرهای زیست تخریب پذیر تمایل کمتری برای تجزیه نوری دارد. این هم برای شرکت های کارتن سازی و هم برای مشتری بهتر است ، زیرا احتمال خرابی چاپگر جوهر کمتر است و همچنین به راحتی حذف می شود تا امکان چاپ مجدد فراهم شود.

 

در نتیجه

به زبان ساده ، کارتن سازی باید در شرایط مطلوب انجام گیرد تا در هر شرایطی که از آن استفاده می شود مفیدترین باشد. در اینجا چند نکته را که هنگام نگهداری مقوا و سایر جعبه های بسته بندی باید به آنها توجه کنید ، ذکر کرده ایم.

در شرایط مرطوب ، جعبه های بسته بندی خود را از کارتن اصلی حمل و نقل خارج کرده و آنها را صاف قرار دهید تا سریع تر خشک شوند. می توانید آنها را زیر یک پنکه یا در یک اتاق تهویه مطبوع قرار دهید. در حالت ایده آل ، جعبه های خود را در مکانی خنک نگهداری کنید.

در مناطق سرد و خشک ، استفاده از لمینت را به عنوان یک راه حل در نظر بگیرید. احتمال آسیب رطوبت و همچنین ترک و چین خوردگی ناشی از خشکی را کاهش می دهد. همچنین می توانید جعبه های خود را با اسپری کمی مرطوب کنید تا هنگام تا شدن کمی مرطوب نگه داشته باشنذ.

بسته بندی خود را دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار دهید تا از تغییر رنگ ناشی از تجزیه نوری جلوگیری شود. نور مستقیم خورشید همچنین بسته بندی شما را خشک می کند و می تواند آنها را شکننده تر کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید