صنعت کارتن سازی

آشنایی با مراحل چاپ کارتن در کارتن سازی

تولید و چاپ کارتن های مقوایی توسط شرکت ها، کارخانجات و صنایع کوچک و بزرگ کارتن سازی انجام می شود. این صنعت همچون صنایع غذایی، کشاورزی و … یکی از مهم ترین نیازهای بازار و جامعه را تامین می کند و از جمله مشاغل و صنایع مهم در کشورهای مختلف شناخته می شود، چرا که هر صنعت تولیدی برای بسته بندی کالاها و محصولات خود به لوازم و تجهیزات مناسب نیاز دارد تا علاوه بر ارائه خدمات بهتر به مشتریان، با ظاهری لوکس و جذاب بازاریابی بهتری برای کسب و کار خود داشته باشد، از این رو استفاده از انواع مدل های کارتن و جعبه های مقوایی می تواند بهترین و مناسب ترین گزینه برای صنایع تولیدی مختلف باشد.

پیشنهاد خرید: بهترین کارتن پستی در کارتن پست

صنعت کارتن سازی نیز همچون سایر صنایع تولیدی در وهله اول با ابتدایی ترین اختراعات بشر فعالیت خود را آغاز کرد و با گذشت زمان و تغییر سبک زندگی بشر، به مرور ماشین آلات صنعتی و دستگاه های پیشرفته به این صنعت راه یافتند، به طوری که امروزه تمامی فرایند تولید و چاپ کارتن در این صنعت توسط دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی انجام می شود.

چاپ کارتن با استفاده از دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی امروزه بسیار راحت تر از گذشته انجام می شود؛ اما با این حال در این صنعت نیز همچون سایر صنایع به نیروی انسانی ماهر نیاز داریم تا با تخصص و مهارت لازم تمامی مراحل تولید و چاپ کارتن را مدیریت و کنترل نماید. بنابراین صنعت کارتن سازی از جمله صنایعی است که با تخصص و مهارت انسان همراه با تکنولوژی های نوین نیازهای مهمی از جوامع و سایر صنایع را برطرف می سازد.

تولید و چاپ کارتن

فرایند چاپ کارتن در صنعت کارتن سازی در دو مرحله و توسط ماشین آلات صنعتی انجام می شود که در ادامه مقاله به منظور آشنایی با چگونگی خط تولید این صنعت به معرفی مراحل چاپ کارتن و انواع ماشین آلات به کار گرفته شده در این صنعت می پردازیم.

معرفی مراحل تولید و چاپ کارتن

اگر با انواع محصولات صنعت کارتن سازی آشنا باشید، حتما می دانید که در این صنعت ما با دو نوع روش چاپ کارتن مواجه هستیم که هر روش بنا به نیازهای مشتری مورد استفاده قرار می گیرند. چاپ فلکسو و چاپ کارتن لمینت دو روش مهم چاپ کارتن در صنعت کارتن سازی هستند و از نظر مراحل تولید و روش های چاپ کاملا متفاوت از هم می باشند. با این حال در صنعت کارتن سازی به منظور مدیریت و کنترل بهتر فرایند تولید مراحل چاپ کارتن را به دو مرحله کلی تفکیک می کنند، به طوری که در تمامی کارخانجات و شرکت های تولیدی کارتن سازی مدیریت فرایند چاپ بر اساس این دو مرحله برنامه ریزی می شود.

مرحله اول چاپ و تولید کارتن:

در این مرحله ابتدا نیازهای مشتری بررسی می شود، یعنی مشاورین و کارشناسان خطوط تولید کارتن سازی نیازهای مشتری را در خصوص نحوه بسته بندی کالاها، حمل و نقل آن ها به نقاط مختلف جهان، جنس مواد اولیه، میزان ایمنی کالاها به هنگام حمل و نقل، نیاز استراتژی های بازاریابی کسب و کارها، استفاده از طرح های گرافیکی مختلف در جذابیت ظاهری جعبه ها، کیفیت چاپ پوسترهای تبلیغاتی و … بررسی می کنند و سپس مطابق با نیازهای مشتری مشخص می شود که کدام روش چاپ می تواند تمامی نیازهای وی را پاسخ دهد.

تمامی نیازهای کالا نسبت به نحوه بسته بندی، میزان ایمنی به هنگام حمل و نقل و کیفیت چاپ پیام های تبلیغاتی و بازاریابی روی بسته بندی کالا در این مرحله مشخص می شود و لذا بهتر است با مراجعه به تولیدکنندگان معتبر و راهنمایی مشاورین و کارشناسان متخصص در این زمینه همواره بهترین انتخاب را در تهیه لوازم بسته بندی محصولات خود داشته باشید. مشاورین و کارشناسان گروه تولیدی کارتن چاپ در این زمینه جلسات مشاوره متنوعی را برای شما برگزار می کنند تا شما با اطلاع دقیق تر و آگاهی بیشتری بتوانید بهترین انتخاب را در این زمینه داشته باشید.

Cardboard packaging production

مرحله دوم چاپ و تولید کارتن:

با تایید جزئیات انتخاب شده در مرحله اول وارد خط تولید کارتن سازی می شویم و در این مرحله ابتدا جزئیات عنوان شده در مرحله اول به اپراتورها و کارشناسان خط تولید ابلاغ می شود تا مواد اولیه لازم تهیه گردد. در هر روش تولید علاوه بر آنکه به دستگاه های مخصوص و تکنیک های خاص نیاز داریم، همچنین لازم است مواد اولیه ای که برای چاپ کارتن انتخاب می کنیم نیز متناسب با روش تولید انتخاب شوند. بنابراین در گام نخست لازم است که مواد اولیه را از نوع درجه یک آن تهیه کنیم که این کار توسط گروه تولیدی انجام می شود.

با انتخاب مواد اولیه وارد خط تولید می شویم که در این مرحله تمامی فرایند تولید با ماشین آلات و دستگاه های مخصوص انجام می شود؛ اما فراموش نکنید که مدیریت و کنترل دستگاه ها باید توسط نیروهای انسانی متخصص و ماهر انجام شود. چاپ کارتن در مرحله دوم با توجه به نوع چاپ فلکسو یا لمینت به شکل های متفاوتی انجام می شود، به عنوان مثال در چاپ فلکسو مراحل چاپ و تولید کارتن با هم انجام می شود و این در حالی است که در روش کارتن لمینت ابتدا پوستر روی ورق کارتن چاپ شده و سپس مراحل برش، دایکات و تولید کارتن انجام می شوند.

بیشتر بخوانید:   تاریخچه پست در ایران - از گذشته تا کنون

بنابراین بسته به نوع چاپ روش های چاپ کارتن به شکل های متفاوتی انجام می شود؛ اما به طور کلی تمامی فرایند تولید در مرحله دوم انجام شده و از دستگاه های مختلفی همچون خط کش برش، دایکات، لب چسب، منگنه، تسمه کش، دستگاه چاپ فلکسو یا لمینت برای تولید انواع جعبه های مقوایی و کارتن ها استفاده می کنند و آنچه در تعیین کیفیت کار اهمیت دارد در ابتدا جزئیاتی است که در مرحله اول بدان می پردازید و در وهله دوم مواد اولیه ای است که برای ساخت و تولید کارتن استفاده می کنید، یعنی با انتخاب مواد اولیه مناسب و تکنیک های چاپ همواره می توانید بهترین محصولات را برای بسته بندی کالاها داشته باشید.

گروه تولیدی کارتن چاپ از جمله تولیدکنندگان معتبر در زمینه چاپ کارتن است که شما می توانید انواع کارتن های آماده و جعبه های مقوایی را در بهترین کیفیت و با مناسب ترین قیمت بازار به راحتی از طریق سایت سفارش داده و در سریع ترین زمان ممکن سفارشات خود را دریافت کنید.

انواع کارتن سازی

از یک نوع کارتن تاشو در کارگاه کارتن سازی که می‌توان به آن اشاره کرد جعبه پیتزا است که ورق موجدار به‌تنهایی برای ساختن قسمت‌های بالا، بیشتر کارتن‌ها عمدتاً به دو شکل – کارتن‌های تاشو و کارتن‌های جعبه سفت‌وسخت در دسترس هستند. از فعالیت چاپ مقوایی نیز برای این نوع کارتن استفاده می‌شود. کارتن‌های تاشو مواردی هستند که از روی تخته ساخته‌شده‌اند. مواد این نوع کارتن می‌تواند مقوا، تخته موجدار یا تخته فیبر باشد. ورق را به‌صورت جداگانه بر اساس یک الگو برش داده و سپس تا می‌زنیم تا یک جعبه یا کارتن ساخته شود، به همین دلیل این نوع کارتن را کارتن تاشو می‌نامند. در مقابل کارتن‌های تاشو کارتن‌های جعبه سفت‌ و سخت است. در این نوع کارتن‌ها قسمت‌های بالا و پایین از هم جدا می‌شوند. این نوع کارتن‌ها به کارتن تلسکوپی نیز معروف هستند. کارتن‌های کفش معمولاً از این نوع چاپ روی کارتن ساخته می‌شوند و در صنعت پوشاک و الکترونیک نیز از کارتن‌های دوتکه استفاده می‌شود.

1- کارتن‌سازی چندلایه

کارتن‌سازی راه‌راه یک کارتن سبک اما مستحکم است که از کارتن راه‌راه تاشو ساخته‌شده است. ساختار اصلی تخته موجدار شامل ورق‌هایی از کاغذ سیلندر یا فلزی قوس‌دار است که بین دولایه مقوا ساخته‌شده سنگین قرارگرفته است.

این نوع تخته موجدار نسبت به سایر جعبه‌های بسته‌بندی در برابر خم شدن و ترک‌خوردگی مقاومت بیشتری دارد. تخته‌های موج‌دار بسته به تراکم قوس‌ها یا فلوت‌ها و همچنین ضخامت پانل‌ها انواع مختلفی دارند.

2-کارتن موج دار کارتن سازی

کارتن‌های موج‌دار اغلب با هم ترکیب می‌شوند و یک جعبه دوجداره یا سه جداره ساخته می‌شوند که نسبت به کارتن‌های بسته‌بندی دیگر محکم و ضخیم‌تر است.

این حالت اجازه می‌دهد تا از چاپ تخته موج‌دار در صنعت حمل‌ونقل که مردم در حال حمل تجهیزات سنگین هستند استفاده شود.

کارتن‌های موج دار برای بسته‌بندی‌های خرده‌فروشی یا مواد غذایی سبک‌ترین و کم‌هزینه‌ترین هستند. به‌عنوان‌مثال، کارتن‌های موج دار در جعبه‌های پیتزا از صفحه موج دار تک جداره ساخته‌شده‌اند.

کارتن‌های موج دار به‌راحتی قابل بازیافت هستند، مگر اینکه با پلاستیک پوشانده شوند. این نوع چاپ کارتن اغلب به سایر اشکال کاغذ ورقه ورقه می‌شود و امکان چاپ رنگی غنی را می‌دهد. در دوره چاپ، آن‌ها را کارتن‌های لمینتی می‌نامند.

3- کارتن‌سازی مقوایی

مقوا را می‌توان به‌راحتی بارنگ‌های غنی چاپ کرد، می‌توان آن را با مواد دیگر پوشاند و به هر روشی انتقال داد. این باعث می‌شود جعبه‌های خرده‌فروشی مقوایی موجود در قفسه‌های فروشگاه بسیار جذاب و عالی به نظر برسند.

در ساخت تخته موجدار نیز از مقوا استفاده می‌شود. برای این کار از روش مقوایی خاصی به نام کانتینر استفاده می‌شود.

مقوا معمولاً دربسته بندی‌های الکترونیکی، بسته‌بندی اسباب‌بازی‌ها، مواد آرایشی، بسته‌بندی دارو، بسته‌بندی ثابت، بسته‌بندی سیگار و غیره استفاده می‌شود.

چاپ روی کارتن‌سازی مقوایی آسان است و چاپ کارتن مقوایی نیز می‌تواند نقش برجسته داشته باشد. علاوه بر این، بسته‌بندی مقوایی ضدضربه است و می‌تواند در برابر آب مقاوم باشد.

این نوع کارتن‌سازی مقوایی به‌راحتی قابل بازیافت است، مگر اینکه با پلاستیک پوشانده شود یا با جوهر فلزی چاپ شود.

4-کارتن‌سازی آسپیتیک

کارتن‌سازی آسپیتیک ظروف چندلایه هستند که معمولاً برای ذخیره مواد غذایی مایع استفاده می‌شوند.

معمولاً برای ذخیره آب‌میوه، سوپ، غذای کودک و حتی شیرینی استفاده می‌شود. بسته‌بندی آسپیتیک نه‌تنها ماندگاری محصولات را افزایش می‌دهد، بلکه ارزش غذایی، رنگ و بافت آن‌ها را نیز حفظ می‌کند.

بسته‌بندی اسپیتیک همچنین می‌تواند در برابر درجه حرارت بالا مقاومت کند و به دلیل محصولات اسیدی که دارد به‌مرور خورده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:   قیمت و خرید جعبه بسته بندی

مواد زیادی برای ساخت کارتن‌های آسپتیک استفاده می‌شود که بازیافت آن‌ها را بسیار دشوار می‌کند. کارتن‌سازی آسپیتیک از لایه‌های پلی اتیلن، مقوا، آلومینیوم و لایه‌های بیشتری از پلاستیک ساخته می‌شوند. این لایه‌ها با استفاده از گرما یا دوغاب به هم پیوند می‌خورند.

5- کارتن‌سازی شیروانی

کارتن‌های شیروانی کارتن‌های چندلایه هستند که برای نگهداری مواد غذایی در یخچال استفاده می‌شوند. از این کارتن‌ها برای نگهداری محصولاتی مانند شیر و آب‌میوه استفاده می‌شود. تاپ‌های شیروانی نوعی کارتن اسپیتیک با یک پوشش پلاستیکی جداگانه در بالای کارتن است.

این باعث می‌شود کارتن قابل‌استفاده مجدد باشد. شیر یا آب‌میوه را می‌توان در کارتن‌ها نگهداری کرد، در یخچال نگهداری کرد و در صورت لزوم می‌توان آن را ریخت.

6- کارتن‌سازی تخم‌مرغ

کارتن‌سازی تخم‌مرغ یا جعبه تخم‌مرغ جعبه‌ای است که برای حمل‌ونقل ایمن تخم‌مرغ استفاده می‌شود.

این کارتن‌ها معمولاً از کاغذ یا خمیر قالب ساخته می‌شوند و شکل خاصی دارند که تخم‌ها را به‌خوبی نگه می‌دارد و از ضرب و شتم آن‌ها جلوگیری می‌کند. در بعضی موارد، کارتن‌های تخم‌مرغ از پلاستیک شفاف یا کف پلی استایرن نیز ساخته می‌شوند.

انواع کارتن در کارگاه کارتن‌ سازی:

برای کارتن سازی و خط تولیدی کارگاه کارتن سازی که فقط کارتن چاپی را تولید می‌کند، به دستگاه برش، دستگاه چاپ تک‌رنگ، دستگاه برش کارتن و دستگاه تسمه نیاز داریم. اگر تیراژ و تولید شما کمتر از 5000 قطعه است و می‌خواهید کارتن‌های تک‌رنگ یا دورنگ چاپ کنید، باید از دستگاه چاپ خطی تک‌رنگ استفاده کنید. لازم به ذکر است که هنگامی‌که کارتن دورنگ است، کارتن باید دو بار از دستگاه چاپ عبور کند، یعنی ابتدا کارتن را با یکرنگ، رنگ کرده و رنگ دوم را اعمال می‌کنیم، غلتک لاستیکی و مخزن پوشش را با آب و سپس ما رنگ دوم را تولید می‌کنیم.

کارتن سازی

تیراژ بالای 7 هزار

اگر سفارش و تیراژ بیش از 7000 عدد است، باید از دستگاه چاپ فلک سو تک‌رنگ یا دورنگ استفاده کنید. به‌این‌ترتیب، اگر چاپ کارتن شما 4 رنگ است و تقاضا کم است و بلوک رنگی ندارید، می‌توانید از چاپ طیف دورنگ استفاده کنید.

توجه داشته باشید که برای تولید بیش از 5000 – 7000 قطعه می‌توانید از دستگاه چسب زنی استفاده کنید، بنابراین خط تولید کامل‌تر خواهد بود.

دستگاه پانچ و دستگاه پیجر

دستگاه پانچ فقط در مواقعی مورداستفاده قرار می‌گیرد که کارتن به مشت زدن نیاز دارد و برای راه‌اندازی نیازی به خرید دستگاه پانچ نیست.

دستگاه پیجر، شما می‌خواهید کارتن‌های سوراخ‌دار تولید کنید، در هرکجای ایران که باشید، دستگاه ظرف 24 ساعت به کارگاه شما ارسال می‌شود و توسط تکنسین‌های کارتن خودکار نصب می‌شود. توجه داشته باشید که به‌جای دستگاه پانچ، می‌توانید دو دستگاه تسمه نیمه اتوماتیک خریداری کنید که بسیار کارآمد هستند.

کارتن سازی2

درآمد و سود حاصل از یک کارگاه کارتن‌سازی:

سود و درآمد در یک کارگاه کارتن سازی ثابت نیست؛ زیرا قیمت کارتن‌های خام نوسان دارد و متأسفانه ثابت نیست، اما سود هر کارتن بین 30 تا 35 درصد است که حدود 8 تا 10 درصد از سود کل اجاره، کار، آب، برق و سایر هزینه‌ها است.

به‌عبارت‌دیگر سود خالص و درآمد کارگاه کارتن‌سازی و جعبه سازی روی هر کارتن حدود 20 تا 25 درصد است.

مساحت موردنیاز کارگاه کارتن‌سازی:

فضای لازم برای راه‌اندازی کارگاه کارتن‌سازی 200 مترمربعی برای شروع کافی است و اگر بیشتر باشد خیلی بهتر است زیرا در آینده با افزایش تقاضای کارتن دیگر نیازی به جابجایی نخواهید داشت.

ارتفاع سقف کارگاه باید بیش از 3 تا 4 متر باشد. درب ورودی باید به‌اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند از مسیر شرقی عبور کند.

مساحت کارگاه مقوا باید 150 متر باشد. لازم به ذکر است که زیرساخت‌ها، یعنی خود سوله، حداقل 150 متر باشد.

سوالات متداول :

انواع چاپ روی کارتن های بسته بندی کدامند؟

چاپ سیلک، فلکسو و افست که در چاپ سیلک و فلکسو چاپ به صورت مستقیم روی کارتن انجام می شود ، اما در چاپ افست ، چاپ روی مقوا انجام می شود و سپس روی کارتن چسبانده می شود.

تفاوت کارتن چاپی معمولی و جعبه لمینتی چیست؟

در کارتن چاپی معمولی نوعی چاپ فلکسو است و مستقیماً روی کارتن چاپ می شود ، اما در کارتن لمینتی ابتدا چاپ جداگانه روی مقوا انجام می شود و سپس بر روی کارتن با استفاده از فرآیندی چسبانده می شود . اصولاً جعبه لمینتی یکی از مدرن ترین فرآیندهای تولید جعبه های مقوایی است.

خدمات چاپ چیست؟

خدمات چاپ زیادی وجود دارد که مهمترین آنها برشکاری و روکش است.

طراحی یک طرح برای چاپ کارتونی چقدر مهم است؟

طرح روی جعبه بسته بندی از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا طرح روی جعبه نشانگر اصلی محصول شماست. طرح با توجه به نیاز محصول و سلیقه مشتری و همچنین سلیقه طراح بر اساس تخصص طراحی توسط واحد طراحی در شرکت تهیه می شود و طرح برای تا زمان تصویب نهایی به مشتری تهیه و ارسال می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید